Bannerinvaihto.fi




Bannereiden suunnittelu

Tämä ohjeisto sisältää muutamia huomioitavia seikkoja, joita noudattamalla tehostat omaa bannerimainontaasi, lisäät liikennemääriäsi sekä kasvatat samalla verkkopalvelusi laatumielikuvaa Proban.net -bannerinvaihtojärjestelmässä. Toivomme sinun lukevan tämän sivun ennen kampanjoinnin aloittamista, siitä on varmasti hyötyä.

Houkutteleva banneri houkuttelee klikkaamaan

Tehokas banneri tuo enemmän sivuillesi liikennettä kuin heikkotehoinen. Tämän vuoksi bannerin suunnitteluun kannattaa panostaa. Seuraavassa muutamia hyväksi todettuja vinkkejä, joita kannattaa noudattaa banneria valmistettaessa:

  • Keksi houkutteleva mainoslause banneriin
    Herätä mielenkiinto oman sivusi aiheesta. Voit olla salaperäinen tai yllätyksekäs, kunhan olet omaperäinen. Älä tyydy tavanomaiseen ratkaisuun, vaan tuo palvelusi esille mahdollisimman houkuttelevasti.
  • Käytä värejä, jotka herättävät huomiota
    Vaikka bannerin tuleekin olla sivustosi ilmeen mukainen, joskus kannattaa kokeilla tavallisuudesta poikkeavia värejä, jolloin banneri erottuu sivustosta, jossa se näkyy. Esimerkiksi keltainen väri on koettu tehokkaaksi, kun taas pelkkä valkoinen tai harmaa huomataan heikommin.
  • Animoi mainosbanneri
    Liike ja herättää yleensä paremmin huomion kuin staattinen, liikkumaton kuva. Tässä on tosin syytä pidättäytyä kohtuudessa - liian vilkkuva banneri ärsyttää ja voidaan kokea luotaantyöntäväksi. Kohtuullinen rauhallinen liike on paras ratkaisu. Suosittelemme myös, että säädät animoidun bannerin pysähtymään muutaman kerran jälkeen, jolloin sivusto "rauhoittuu".
  • Käytä kuvia
    Pelkkää tekstiä sisältävät bannerit ovat mielenkiinnottomia eivätkä herätä huomiota. Havainnollista sanomaa kuvin - kuvia ihmisistä, eläimistä, esineistä, asioista - tietenkin aiheeseen liittyen!
  • Kehota
    Lisää banneriin kehotus, jonka mukaan tulisi toimia: Klikkaa, Paina tästä tai Toimi nyt! Tutkimusten toimintaan kehottava käsky lisää aina bannerin klikkausprosenttia.

Muista myös imagoarvo

Muista myös, että bannerimainonnan arvoa ei voi mitata pelkillä klikkausmäärillä. Esimerkiksi 100 000 näyttökertaa ei ole ainoastaan n. 200-400 klikkausta vaan se on myös 100 000 kertaa haluamasi viestin näkyvyyttä.

On siis vääräoppista mitata mainonnan onnistumista yksinomaan klikkausprosenttiin perustuen. Eihän sanomalehti- tai televisiomainonnankaan tehoa voida yksinomaan mitata sillä, kuinka monta käyttäjää ostaa esitetyn tuotteen heti seuraavana päivänä - saati sitten käy mainoksessa esitetyllä www-sivulla.

Käytä mainostila hyödyksesi jo bannerissa - tuo tuote, palvelu tai haluamasi viesti esille välittömästi. Tee banneristasi näyttävä ja kaunis - sellainen, että se edustaa palveluasi/sivustoasi parhaalla mahdollisella tavalla. Rakennat näin palvelusi imagoa.

Eri bannerikoot

Järjestelmässämme on tarjolla kolme erilaista bannerikokoa: 468 x 60, 140 x 350 ja 120 x 600. Seuraavassa muutamia ohjeita ja suosituksia bannereiden suunnitteluun sekä sijoittamiseen:

  • 468 x 60
    Perinteinen vaakamuotoinen 468 x 60 on Internetin yleisin bannerimainoskoko. Vaakamuotoisessa bannerissa on helppo tuoda esille useita mainoslauseita animoituina. Kannattaa yhdistää esimerkiksi tekstin jommalle kummalle puolelle kuvia. Rajaa kuvat korkeussuunnassa olennaiseen. Banneri on kokonsa puolesta helppo sijoittaa sivulle. Kokeile myös poikkeavaa sijoittelua tekstikappaleiden väliin - siitä se huomataan väkisin tekstiä luettaessa.
  • 140 x 350
    Pohjoismainen pystybanneristandardi, joka on helppo sijoittaa sivuston jompaan kumpaan laitaan. Pinta-alaltaan tämä mainoskoko vastaa jotakuinkin vaakamuotoista 468 x 60 -mainosta, mutta muotonsa puolesta voi herättää huomiota paremmin.
  • 120 x 600
    Pystymuotoinen pilvenpiirtäjäksikin kutsuttu 120 x 600 räväyttää huomioarvot kaakkoon korkeudellaan. 120 pikseliä leveänä banneri sopii lähes minkä tahansa sivuston vasempaan tai oikeaan reunapalkkiin, sellaisissakin tapauksissa, joissa 140 x 350 ei sovi. Tätä skycraper-banneria suunniteltaessa kannattaa hyödyntää korkeuden tuoma väljyys tehokeinona. Sijoita esimerkiksi kuvat ja tekstit bannerin keskiosaan tai hieman sen yläpuolelle tasapainoisen ilmeen saavuttamiseksi. Tyhjä tila ylhäällä ja alhaalla ohjaa huomion keskellä sijaitsevaan sisältöön. Hyödynnä tila myös esimerkiksi pystymuotoisella "putoavalla" animaatiolla. 

Tekniset tiedot

Vielä lopuksi muutamia teknisiä huomioitavia seikkoja:

  • Muista, että banneritiedoston koko saa olla korkeintaan 25 kB bannerikoosta tai tiedostomuodosta riippumatta. Jos teet animoidun bannerin, kannattaa ensimmäisellä framella täyttää bannerin tila kuvalla, joka sisältää esimerkiksi ainoastaan bannerin taustavärin ja vasta tämän jälkeen tuoda tekstit ja kuvat banneriin. Ensimmäinen kuvan värimäärän saa näin niin pieneksi, että sen tiedostokoko jää muutamiin tavuihin. Myös muissa tekstiä ja kuvia sisältävissä frameissa värimäärä kannattaa vähentää niin pieneksi kuin mahdollista kuvanlaadun juuri kärsimättä.
  • Asemoidessasi tekstiä ja kuvia varmista, että kuvankäsittelyohjelman "antialiazing"-toiminto on päällä/ruksittuna. Tällöin vältyt teksteissä ja kuvissa rumilta sahalaidoilta.
  • Älä käytä JPEG-tiedostomuotoa kuin aivan välttämättömässä pakossa (esim. koko banneri on osa valokuvaa). JPEG-tiedostomuoto pakkaa tekstin ja grafiikan hyvin suttuiseksi voimakkaammilla pakkaustasoilla.
  • Jos haluat bannereihisi reunukset, ne tulee sisällyttää itse kuvatiedostoon.

Tämä ohjeisto laajenee myöhemmin ja käsittelemme näillä ohjesivuilla myös mainosten teknistä toteuttamista ja kampanjoissa huomioitavia seikkoja. Ohjeisto käsittelee kuvamuotoisia GIF-, JPEG- ja PNG-bannereita - mikäli haluat toteuttaa mainoksesi Flash-muotoisena, katso tarkemmat ohjeet Flash-bannereiden tekemiseen tästä.